Referanse - Norli Distribusjon AS
Introduksjon
NORLI AS er Norges største bokhandlerkjede med 190 butikker over hele landet. Gjennom 130 år har vi vært der for kundene våre, og skal sørge for at også fremtidige generasjoner trygt skal kunne komme til oss for kunnskap, inspirasjon og glede. Norli er stolte forsvarere av ytringsfriheten, og gjennom vårt store utvalg legger vi til rette for formidling av historier, kunnskap og kultur.
Bøker og lesing er under press, og i sterk konkurranse med spill, mobil og annen digital underholdning. Vi i Norli brenner for lesing og tar ansvar for at også nye generasjoner skal oppdage gleden ved å lese.
Norli Distribusjons AS er vårt lager og logistikksenter for utsendelser til BtB og BtC.
Problemstilling
Det var behov for å øke produktiviteten, redusere kostnader, standardisere prosesser, samt skape en forbedringskultur med fokus på forbedringer og varige endringer. En logistikkanalyse med målinger og kartlegging av mulige forbedringer skulle inngå i grunnlaget for et revidert Målbilde 2023 – 2027 med tilhørende KPI.

Løsning
1. Workshop
Prosjektet startet med workshop sammen med ledergruppen og utvalgte ansatte fra daglig drift. Fokus i workshopen var å identifisere dagens mulige forbedringsområder. Deltakerne gjorde en overordnet prosesskartlegging av verdikjeden fra kategori, innkjøp, lager og utgående distribusjon. Mulige forbedringsforslag ble vurder og prioritert ift. innsats og effekt.
2. Kartlegging av prosesser
Det ble gjennomført en grundig kartlegging av dagens prosesser innen kategori, innkjøp, varemottak, lager, plukk, ferdigstillelse av ordre og distribusjon, i tillegg til IT-arkitektur og struktur. Dette ble gjennomført sammen med de ansatte i den operative driften. Arbeidet ga innsikt om forbedringsmuligheter med aktiv involvering fra de ansatte.

3. Analyse
Lean Logistikk gjennomførte en logistikkanalyse for å kartlegge dagens situasjon med fakta og data for å måle utførelsen. Analysen ble presentert og gjennomgått sammen med ansatte og ledergruppen for å ha en omforent forståelse og et beslutningsgrunnlag for videre prioritering av mulige tiltak.
4. Management for hire, Logistikkdirektør
I en overgang på 9 mnd. frem til ny Logistikkdirektør var ansatt så hadde en av konsulentene til Lean Logistikk rollen som interim Logistikkdirektør
Interim Logistikkdirektør hadde ansvar for drift og personell på lageret og var i tillegg medlem i ledergruppen til Norli AS.
5. Implementering av kontinuerlig forbedring
Handlingsplanen ble satt ut i livet med spesifikke oppgaver, ansvar, og frister. Løpende kontroll av gjennomføring og fremdrift i faste statusmøter, som sikret, kommunikasjon, involvering og gjennomføring av varig endring.

6. Etablering av gode løsninger for 5S og visuell styring
5S er et godt verktøy for å få ryddet ordentlig opp ved å frigjøre plass og effektivisere daglig drift. Med praktisk innføring og workshop ble det gjennomført en opprydding for å sette lager med utstyr og innhold i system. Nye og enkle ordensregler ble etablert sammen med de ansatte og tillitsvalgt og med tavlemøter for oppfølgning.

7. Etablering av ny optimal flyt på lageret
Inn- og utgående logistikk ble satt i system i samarbeid med systemleverandører, transportør, teamledere og øvrige ansatte på lageret.
8. IT-arkitektur og struktur
Prosesskartlegging og fokus på prioriterte forbedringsområder skapte et tettere samarbeid og økt forståelse for hvordan systemstøtte og integrasjoner kan fungere bedre mellom ERP og WMS. Dette sørget for at IT-systemer som påvirker logistikken har riktig integrasjon og algoritmer for å fungere optimalt i den daglige driften.
Dette var med på å sikre riktig lagerverdi og effektiv vare- og ordreflyt.
Resultater
- Interim Logistikkdirektør fra Lean Logistikk ivaretok ledelse, organisering, tilstedeværelse og trygghet hos de ansatte, samt kontakt med øvrige avdelinger i Norli AS.
- Det ble etablert klare roller og ansvar med gode arbeidsbeskrivelser, rutiner og forutsigbarhet.
- Samarbeidet ble forsterket mellom Kategori/Innkjøp og Logistikk, som førte til økt grad av forståelse og samarbeid, samt forutsigbare vareleveranser og en bedre flyt fra varemottak til plukk av ordre.
- Med relevant KPI-styring, verdiskapende aktiviteter og rapportering, motiverte dette de ansatte og ga økt effektivisering av driften på lageret.
- Innføring av 5S ga bedre arbeidsmiljø og reduserte leting, rot, plunder og heft.
- Etablerte ny optimal lagerflyt med riktig vareplassering og sammenstilling av forsendelser for å redusere fraktkostnader, samt algoritmer for støttende IT-systemer, i tillegg til opplæring og utvikling av riktig bruk og tilpasning i den daglige driften.
- Implementeringen av kontinuerlig forbedring for Norli Distribusjon AS har gitt betydelige fordeler gjennom hele organisasjonen.
Kundens tilbakemelding
“Lean Logistikk har bidratt til å snu tankegangen hos Norli. Resultatet av jobben er en enorm forbedring, til det beste for Norli Distribusjons kunder”
Harald Borgen, Logistikkdirektør
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe din virksomhet?