Slik kan analyser og prosess-kartlegging styrke virksomhetens strategi og konkurransekraft

Referanseprosjekt: «Optimalisering av bilklargjøringstjenester»

CBA Fagformidling og CBA Vestfold driver med utleie og rekruttering innen automotive bransjen og tekniske fag og sikrer sine kunder talenter og den ekstra produksjonskraften de trenger for å være konkurransedyktige. Samtidig tilbyr de arbeid og utvikling til et stort antall mennesker årlig.

Les mer om CBA her: CBA Fagformidling

Bakgrunn

Det er kritisk å minimere tiden fra en utleiebil leveres til den igjen er klar for ny utleie.

CBA ble derfor forespurt om å kartlegge og dokumentere kapasitet og potensielle synergier ved økt samordning av innsjekk-/ skaderegistrering og klargjøring av utleiebiler.

 

Løsning

Formålet med prosjektet var å identifisere potensielle stordriftsfordeler og synergier gjennom å kartlegge interntransport, tidsbruk, arealutnyttelse og kapasiteter ved bilutleie ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

En viktig del av Lean Six Sigma-metodikken er å kartlegge prosesser for å få en god innsikt i nåsituasjonen sammen med de som står i prosessene. Ved å kartlegge prosessene kan vi følge både informasjonsflyten og kartlegge alle overleveringene som skjer gjennom hele verdikjeden.

På den måten avdekkes mulige flaskehalser, ulike former for variasjon og om det er uklare forventinger i overleveringene ift. hva som faktisk skaper verdi for kunde?

Ved å eliminere ulike typer for flaskehalser, sløsing og standardisere rutiner, forbedres flyten i prosessene. Slik reduseres medgått tid og øker muligheten for å levere riktig første gang.

I dette prosjektet ble prosessene gått opp sammen med de som utfører oppgavene for å samle fakta om hvordan ulike rutiner, interntransport og behov påvirket den totale tidsbruken.

Ved å analysere målinger og fakta ble det laget en simulering av kapasitetsutnyttelse, hvor det med ulike input og variabler var mulig å se effekter for økt kapasitet og produktivitet med de samme ressursene.

Viser en trapp med ulike stadier av prosessforbedringer
Ghul som viser sradier i arbeidsprosessen
Trekan som viser kost tid kvalitet og bærekraft

Resultat

Sluttrapporten ble et beslutningsunderlag for videre strategivurderinger for oppdragsgiver. Hvor det ble belyst følgende potensielle gevinster:

  • Økt effektivitet: Felles koordinering og forbedring av arbeidsprosesser vil gi redusert klargjøringstid, økt tilgjengelighet og bedre lønnsomhet.

  • Kostnadsbesparelser: Redusert interntransport og mellomlagring vil gi lønnsomhetsforbedringer ved bedre utnyttelse av ressursene.

  • Forbedret kvalitet: Ensartede prosedyrer og rutiner sikrer konsistent kvalitet og økt kundetilfredshet.
Portrett av mann 55

Gjermund Lien,  partner i Lean Logistikk ledet prosjektet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *