Referanse - Hydroscand

Om Hydroscand  

Eksperter på løsninger for hydraulikk- og industrislanger i alle bransjer.

Hydroscand Group er en ledende leverandør av løsninger for hydraulikk- og industrislanger, med en sterk lokal tilstedeværelse støttet av global ekspertise. Som en familiebedrift siden 1969 har vi vokst til å betjene kunder i over 20 land, og vi tilbyr skreddersydde tjenester for å møte de unike behovene til ulike bransjer over hele verden.

Med et dedikert team på over 1600 ansatte er vi forpliktet til å levere kvalitetsprodukter og eksepsjonell kundeservice. Våre strategisk plasserte avdelinger og Slangeservice-biler sikrer rask og praktisk tilgang til et komplett utvalg av produkter og tjenester, noe som maksimerer produktiviteten og reduserer nedetid.

Bakgrunn

Hydroscand Norge hadde gjennomført 3 piloter på Lean implementering, og ønsket å implementere Lean Six Sigma i resterende avdelinger i løpet av de neste 3 årene. De ønsket å starte med Logistikkavdelingen og ute-avdelingene.

Løsning  

1. Workshop

Prosjektet startet med workshop sammen med ledergruppen og utvalgte ansatte fra daglig drift. Fokus i workshopen var å identifisere dagens mulige forbedringsområder. Deltakerne gjorde en overordnet prosesskartlegging av verdikjeden fra kategori, innkjøp, lager og utgående distribusjon. Mulige forbedringsforslag ble vurdert og prioritert i forhold til innsats og effekt.

 2. Mål og metodikk

Mål

Målet var å sette Logistikkavdelingen og uteavdelingene i stand til å drive med kontinuerlig forbedring på egen hånd. Underveis skulle beste praksis etableres, dokumenteres og følges opp. Samtidig var det mål å øke omløpshastigheten på lageret.


Metodikk

Lean Six Sigma ble brukt som metode for å styre forbedringsarbeidet samt å etablere beste praksis.

En detaljert analyse av dagens situasjon

  • Logistikkanalyse: Omfattende dataanalyse av verdikjeden, overordnet prosesskartlegging, intervjuer og ABC XYZ-analyse av lagerbeholdningen ble gjort.

  • Fiskebensanalyse: Identifiserte rotårsaker til usunn lagerbeholdning.

  • Tiltaksliste: Analysen ble avsluttet med anbefalte tiltak og med mål om å etablere en sunn lagerbeholdning og en bedre prosessflyt.

Implementering av kontinuerlig forbedring

    1. Over 100 ansatte ble sertifisert i gult belte i Lean Six Sigma med konkrete problemstillinger fra bedriften.
    2. Gjennomføringer av forbedringer som skal sikre varige resultater.
    3. Kartlegging av kjerneprosessene, finne beste praksis og implementere den.
    4. Lean Logistikk bisto i tillegg på de store prosjektene.

Arbeidsstrømmer:

Logistikk og innkjøp

  • Effektivisering av lagerflyt, økt effektivitet i AutoStore, visuell styring og gjennomføring av gulbelteprosjekter.

Avdelinger

  • Fokus på å implementere beste praksis, reduserte fraktkostnader og økt bestillingsfrekvens og 5S hvor det var behov

Produkt og økonomi

  • Forbedring og standardisering av prosesser, opprettet prosess for leverandørlivssyklus og reduserte tiden brukt på månedsavslutning fra 12-8 dager.

3. Resultater

• Redusert kapitalbinding: 14% reduksjon
• Redusert inkurans: 28% reduksjon
• Økt innmeldingspresisjon sentrallager fra 3,8 dager til 2,4 dager
• Økt leveringspresisjon fra sentrallager fra 96% til 99,8%
• Økt omløpshastighet
• Redusert avvik i forsendelser fra sentrallager fra 0,30% til 0,19%
• Reduserte fraktkostnader mellom avdelinger: 68% reduksjon
• Økt produktivitet fra sentrallager: Antall linjer pr plukker økt
• Innført 5S på avdelinger: Hvor dette har vært nødvendig
• Sertifiserte gulbelter i Lean Six Sigma: 100 stk.

Henrik Hansen, Daglig leder og partner i Lean Logistikk ledet prosjektet