Referanse - Hydroscand
Om Hydroscand
Eksperter på løsninger for hydraulikk- og industrislanger i alle bransjer.
Hydroscand Group er en ledende leverandør av løsninger for hydraulikk- og industrislanger, med en sterk lokal tilstedeværelse støttet av global ekspertise. Som en familiebedrift siden 1969 har vi vokst til å betjene kunder i over 20 land, og vi tilbyr skreddersydde tjenester for å møte de unike behovene til ulike bransjer over hele verden.
Med et dedikert team på over 1600 ansatte er vi forpliktet til å levere kvalitetsprodukter og eksepsjonell kundeservice. Våre strategisk plasserte avdelinger og Slangeservice-biler sikrer rask og praktisk tilgang til et komplett utvalg av produkter og tjenester, noe som maksimerer produktiviteten og reduserer nedetid.
Bakgrunn
Hydroscand Norge hadde gjennomført 3 piloter på Lean implementering, og ønsket å implementere Lean Six Sigma i resterende avdelinger i løpet av de neste 3 årene. De ønsket å starte med Logistikkavdelingen og ute-avdelingene.

Løsning
1. Workshop
Prosjektet startet med workshop sammen med ledergruppen og utvalgte ansatte fra daglig drift. Fokus i workshopen var å identifisere dagens mulige forbedringsområder. Deltakerne gjorde en overordnet prosesskartlegging av verdikjeden fra kategori, innkjøp, lager og utgående distribusjon. Mulige forbedringsforslag ble vurdert og prioritert i forhold til innsats og effekt.
2. Mål og metodikk
Mål
Målet var å sette Logistikkavdelingen og uteavdelingene i stand til å drive med kontinuerlig forbedring på egen hånd. Underveis skulle beste praksis etableres, dokumenteres og følges opp. Samtidig var det mål å øke omløpshastigheten på lageret.
Metodikk
Lean Six Sigma ble brukt som metode for å styre forbedringsarbeidet samt å etablere beste praksis.
En detaljert analyse av dagens situasjon
- Logistikkanalyse: Omfattende dataanalyse av verdikjeden, overordnet prosesskartlegging, intervjuer og ABC XYZ-analyse av lagerbeholdningen ble gjort.
- Fiskebensanalyse: Identifiserte rotårsaker til usunn lagerbeholdning.
- Tiltaksliste: Analysen ble avsluttet med anbefalte tiltak og med mål om å etablere en sunn lagerbeholdning og en bedre prosessflyt.
Implementering av kontinuerlig forbedring
-
- Over 100 ansatte ble sertifisert i gult belte i Lean Six Sigma med konkrete problemstillinger fra bedriften.
- Gjennomføringer av forbedringer som skal sikre varige resultater.
- Kartlegging av kjerneprosessene, finne beste praksis og implementere den.
- Lean Logistikk bisto i tillegg på de store prosjektene.
Arbeidsstrømmer:
Logistikk og innkjøp
- Effektivisering av lagerflyt, økt effektivitet i AutoStore, visuell styring og gjennomføring av gulbelteprosjekter.
Avdelinger
- Fokus på å implementere beste praksis, reduserte fraktkostnader og økt bestillingsfrekvens og 5S hvor det var behov
Produkt og økonomi
- Forbedring og standardisering av prosesser, opprettet prosess for leverandørlivssyklus og reduserte tiden brukt på månedsavslutning fra 12-8 dager.

3. Resultater
• Redusert kapitalbinding: 14% reduksjon
• Redusert inkurans: 28% reduksjon
• Økt innmeldingspresisjon sentrallager fra 3,8 dager til 2,4 dager
• Økt leveringspresisjon fra sentrallager fra 96% til 99,8%
• Økt omløpshastighet
• Redusert avvik i forsendelser fra sentrallager fra 0,30% til 0,19%
• Reduserte fraktkostnader mellom avdelinger: 68% reduksjon
• Økt produktivitet fra sentrallager: Antall linjer pr plukker økt
• Innført 5S på avdelinger: Hvor dette har vært nødvendig
• Sertifiserte gulbelter i Lean Six Sigma: 100 stk.
Henrik Hansen, Daglig leder og partner i Lean Logistikk ledet prosjektet